tiistai 3. lokakuuta 2017

Ajatuksia luennoimisesta opettamisen tapana



Olen viettänyt syyskuun Irlannissa, Trinity College Dublinissa. Vaikka olen täällä vierailevana tutkijana eikä hommaani kuulu opettaminen, olen päässyt osalliseksi muutamista opetuksellisista tilanteista. On aina jännää nähdä, miten humanistisyhteiskuntatieteellinen opetus on loppupeleissä hyvin samanlaista kurssin sisällöistä, yliopistojärjestelmästä ja maasta riippumatta. Tätä vasten ihmettelen (jälkiviisaasti tietysti) omaa nihkeyttäni lähteä aikanaan vaihtariksi. Mutta jokainen omassa tahdissaan – niin kai sitä pitää ajatella.

Täällä(kin) opetus tapahtuu varsinkin kandivaiheessa pitkälti luennoimalla. Mutta merkittävä ero näyttää olevan se, että opetusta pitävät nimenomaan akateemisella urallaan pitkälle ehtineet, pääasiassa siis professorit. Ainakin Tampereen sosiaalitieteissä homma on jo vuosia tupannut menemään niin, että professorien työpanos menee gradujen ja väitöskirjojen ohjaamiseen. En väitä, että meillä kanditason opetuksen hoitaisivat uransa alussa olevat tai muuten kokemattomat opettajat. Ei. Meillä kandiopetusta antavat pääasiassa työhönsä täysillä paneutuvat ja asiansa tuntevat yliopisto-opettajat ja yliopistonlehtorit sekä tuntiopettavat tutkijat. Mutta emme kuitenkaan taida mahtaa mitään sille, että tittelit painaa. Kun tämä yhdistetään angloamerikkalaiseen kevyen sutjakkaaseen esiintymiseen – tiedättehän sen humoristisella sävyllä ilman papereita puhuvan ja luentosalin edessä ees taas ramppaavan puhujafiguurin – opiskelijajoukko vaikuttaa olevan haltioissaan. Luentosalista poistutaan fiiliksellä, että kamalasti tuli taas opittua, mutta ei ollut ollenkaan pitkäveteistä tai raskasta.

Seuraan kateellisena luennoivia kollegoja täällä. Mistä he kaivavat sen kaiken energian, jonka avulla luentosalissa heiluvat? Miksi he eivät kaipaa papereitaan? Miten he pystyvät luomaan luentosaliin innostuneen fiiliksen ja opiskelijoihin sellaisen kontaktin, että kysymyksiä satelee?

Mietin, koska tulee akateemisella urallani se aika, että uskallan ulos puhujapöntöstä, heittää muistiinpanoni kaivoon ja luottaa vain powerpointteihini, olla välittämättä luentoa tallentavista laitteista, ajatuskatkoista ja logiikan pettämisestä. Miksi en voisi antaa luennon syntyä vapaammin siinä hetkessä ja kunkin yleisön kanssa yhdessä, koska niinhän aina joka tapauksessa tapahtuu ja siihen kollegani täällä näyttävät pystyvän luottamaan? Mietin myös, vähentäisikö muistiinpanoista kieltäytyminen luennon valmistelemiseen liittyvää ahdistusta ja lievittäisikö pöntöstä irtautuminen sitä asiantuntijuuteen liittyvää epämukavuuden tunnetta, jota tuossa pömpelissä tönöttäminen minussa edelleen vuosien jälkeen aiheuttaa.

Väitän, etten ole ainoa, jolla on kokemusta siitä, ettei loppupeleissä tarvinnutkaan niitä hiellä väännettyjä muistiinpanoja, vaan luento rullasi omalla painollaan. Kun luennon kaari on etukäteen kunnolla läpiajateltu, tarina seuraa tätä kaarta, vaikka ei välttämättä siinä järjestyksessä kuin alun perin on suunnitellut. Kaari ei myöskään kärsi, vaikka välillä poikettaisiin sivupolulle opiskelijan kysymyksen seurauksena tai luennoitsijalle mieleen juolahtaneen jutun vuoksi.

En kaipaa luennoista karismaattisia show-tilaisuuksia, mutta jollakin tavalla nykyistä vuorovaikutteisempia ja positiivishenkisempiä kyllä. Olen kuitenkin umpikujassa miettiessäni, kuinka erityisesti tuo positiivinen innostus tuotetaan. Onko feministisestä pedagogiikasta tähän apuja?

hanna o.

2 kommenttia:

  1. Kiitos Hanna tästä! Taas näemme, miten maiseman vaihtaminen inspiroi ja herättelee huomaamaan oman arkisen ympäristön asioita uudella tavalla.
    Minäkin kadehdin ihmisiä, jotka osaavat luontevasti puhua tai suorastaan luennoida selkeästi ilman muistiinpanoja. Erityisesti kahdehdin niitä, jotka pystyvät tekemään sen englanniksi, oma Broken Englishini kun ei oikein tavoita kaikkia sävyjä, ja aika usein tulee eteen tilanne, etten pysty englanniksi ilmaisemaan likimainkaan sitä, mitä haluaisin - Hannan tavoin hieman harmittelen, että olisi pitänyt mennä vaihtoon silloin opiskelijana!
    Mutta samalla mietin, että eikö tuota Hannan hyvin kuvailemaa figuuria, Innostunutta ja Paneutunutta ja Asiansa Osaavaa Älykkö-Tutkijal, joka kateederilta käsin - tai ehkä miettiväisesti ympäriinsä kävellen, tai innokkaasti käsiään heiluttaen - ole feminisisessä pedagogiikassakin purettu. Eikö tuon figuurin taustaoletuksena ole ajatus kaikkitietävästä tutkijasta, Akateemisesta Authorista, joka osaa asiansa ja jakaa osaamistaan opiskelijoiden, opetuslastensa kanssa?
    Ymmärrän kyllä, että Hanna puhui enemmänkin innostuksesta ja kyvystä saada opiskelijat mukaan keskusteluun kuin akateemisesta tähteydestä. Silti ajattelen, että dialogia saa ehkä helpommin aikaan, jos istutaan vaikkapa yhdessä ringissä keskustelemassa sen sijaan, että haltioitunut opiskelijajoukko kuuntelee silmät loistaen suurta gurua.

    Hmm, ehkä vähän provosoiva kommentti, jonka taustalla saattoi olla se, että kuulin viikko sitten ihailemaani Nira Yuval-Davisia. Hän puhui (tai itse asiassa luki) selkeästi rakennetun esitelmänsä rauhallisesti ja vakuuttavasti ja antoi tilaa myös keskustelulle (luennon ajasta puolet ja puolet), mutta seisoi ihan tavallisesti puhujanpöntössä ja katsoi tosiaan papereitaan yhtä paljon kuin yleisöä. Ja silti tuo luento oli tosi intensiivinen ja siinä oli vahva läsnäolon tuntu.

    VastaaPoista
  2. Kiitti kommentista ja kysymyksestä Tuija! Juu pohdin nimenomaan sitä, miten voisi olla jotenkin innostavampi opettaja tilanteessa, jossa keskustelulle perustuva pienryhmätoiminta ei ole vaihtoehto. Siis kun opiskelijoita on 100 ja lisäks pitäs opettaa ne kaks muutakin kurssia. Mutta siinäpä se kimurantti juttu just on, että miten olla innostava luennoitsija, jos ei oo valmiiks Yuval-Davis tai sit se angloramppaaja.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Palautteen tyrannia ja lupaus

Yliopisto-opetuksessa on painotettu viime vuosina paljon opiskelijapalautteen merkitystä. Tämä on monella tapaa hyvä asia ja kannustaa k...